Theo | 5 let | 1 dítě

Mirka, Lukáš a Theo (5), tzv. montessori punk.
Náš životní styl:
zkoumat, zkoušet, pohodlí, internety a videohry, intelektuálština (např. neumím vařit). Specifika mámy: jsem člověk, který je hodně v hlavě. Je pro mě těžké se vracet do reality, smyslovosti, teď-a-tady. Musím si všemožně pomáhat udržovat priority – jak vlastně chci žít, co chci dítěti nabízet, čím trávit čas. Můj vztah k úklidu je na pomezí nenávisti 🙂 Co si beru z montessori: každý člověk, malý i velký, má v daném období aktuální zájmy. Je super je podpořit pomocí připraveného prostředí, aby se mohl rychle ponořit, do čeho potřebuje. Vykašlat se na bydlení stylem obývák (sedačka, stěna, televize). Posuďte jak se nám to daří či nedaří.

Místo na válení se
Proč je oblíbené – muž zde čte vleže. Já a dítě se tu povalujeme každé ráno a posloucháme hudbu. Dítě miluje se rozběhnout přes celý byt a skočit na matraci. Já miluju, že je to pod stromem (papája). Polehávání při čtení obrázkových knih, snadná možnost masáže, … prostě pohoda.
No a houpací síť, to je základ.

Kuchyně
Klasický monte šuplík s vybavením dítěte – nemůžu říct, že by to zvlášť využíval, ale tak trochu jo. Klasický nízký stolek pro přípravu jídla – tady tvoříme něco z těsta, zdobíme pizzu, připravujeme svačinu, jíme fondue a tak dále. Zajímavost: Theo si dává na ledničku „oblíbená jídla“, aby si prý lépe dokázal vzpomenout, na co má právě chuť. Čelní knihovna na stěně linky: montessori klasika, kterou hodně využívám pro sebe. Sama sobě tam vystavuju věci, které chci číst (anebo tam mám zpěvník, abych si vyndala kytaru), místo jen tupého sezení v křesle poblíž.

Výtvarný koutek
Tvoření něčeho kreativního, s dítětem, rukama, považuju za zásadní, takže abych zvýšila šance, že to fakt bude často a pohodlně probíhat, mám kolem toho docela systém:
stůl je co největší (vyhozený „televizní“), abychom se tam vlezli oba
– nad stolem je polička, kam je snadné odložit předchozí materiál, rozpracované dílo (nebo hračku, hru, něco), pokud mám dojem, že se to ještě nevytěžilo a možná se v tom bude brzo zase pokračovat, když chci stůl uvolnit
– vedle je „crafting table“ (vtip z Minecraftu): může u toho stát a něco si třeba kreslit přímo na horní desce (někdy rád stojí)
první šuplík je absolutně přehledný: fixy, nůžky, lepidlo, papíry. NIC dalšího. (Měli jsme potíže s mou širokou nabídkou materiálu, děcko se v tom nevyznalo a nefungovalo to.)
druhý šuplík – další kreativní pomůcky a materiál. Občas si z toho něco sám vybere, většinou vytahuju já, když mám nápad.
dno – koš na odpad
Vždycky se mi líbily „montessori tácky s aktivitou“. Je to ohromně lákavé. Takže občas něco nachystám na tento nebo vedlejší stolek a buď to zaujme, nebo ne. (Výzvy ke tvoření: třeba washi pásku a barevný papír, nebo obrázek bludiště a samolepky nebo prostě něco.)

Co se jinam nevešlo
zajímavosti
malé armádní matrace za pár korun (mnoho využití, máme jich hodně) a žebřiny
– ikea řešení do předsíně – háčky a kapsy nízko umístěné
– koutek s kuřáckým náčiním pro tatínka a koutek s internet náčiním pro maminku (buď u notebooku stojím, nebo sedím = výhoda), je to furt zapnuté a dá se po chvilkách leccos pořešit – silně houpací židle k PC (ale byla kdysi fakt drahá) – dítě po ní stále leze a různě se houpe (nesedí strnule), což je fajné. Před PC je taky velké stabilní křeslo (lze společně koukat na video), po kterém se dá lozit a padat (opět – nesedí strnule)
kreslící zeď (sololit za pár korun – umývám normálně jako podlahu)
trampolína se používá denně

Koloběh života
A na závěr ten pro mě nejdůležitější vynález.
Hodně se mi líbí základní princip monte: pozoruj situaci. Co jsou aktuální zájmy, vývojové potřeby? Nabídni, čím by se to dalo podpořit. Jak se zájem vytěží, zas to obměň. A v mém podání taky – získávej věci výhodně do zásoby, rotuj pomůcky a hračky, posílej dál co dosloužilo, vyhazuj. Měj přehled o koloběhu zájmů.
Jenomže…
jak nedokážu uklízet, dávat věci na místo, tak nemůžu nic najít (máme opravdu hodně věcí použitelných na hraní s dítětem) a zadruhé nezvládám tu pravidelnost – přemýšlet nad nabídkami, obměňovat to a tak. Když to nechám „plavat“, nežijeme tak pestře, jak bychom mohli. Zkoušela jsem všechno možné, jak se zorganizovat – až mi zabralo nakoupit IKEA krabice po 19 Kč a do nich dát hračky, pomůcky, materiály v IKEA ZIP pytlích. Takto roztříděné už je to ok – vytáhnu „nějaké“ puzzle, „něco“ matematického, „nějakou“ stavebnici, když mám dojem, že by mohl být zájem.
Postupně jsem doplnila i krabice DAROVAT a ZATŘÍDIT (tam hážu, co najdu po bytě a nemám sílu pořádně uklidit) a VRÁTIT. Plus teď mám ještě radost z nového místa pro regál z LIDLu – postavila jsem ho na knihovnu a já si do něj dávám věci, které chci Theovi nabídnout. Jako, že třeba večer v klidu si vytáhnu to vhodné puzzle, pracovní list, novou plastelínu, vytištěný nápad z netu, knížku, nápad na hru … nebo cokoliv. A dám si to do boxíků v regálu. A když je v příštích dnech vhodná chvíle, tak mu to nabídnu, buď zaujme, nebo ne. Protože přemýšlet „co bychom teď tak mohli dělat“, až v daný moment, mi zas tak nefunguje.
IMG_20180425_182929
Zní to místy až retardovaně? 🙂 Možná jo, ale takhle mi zafungovalo monte:
následuj potřeby (i svoje) a dělej si to hezký, ať to nemáš těžký 🙂
Zdraví M + L + T

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s